حضرت زهرا علیها‏السلام همراز جبرئیل

صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر پاتوق عمارها پشتیبانی

بخش دانلود مداحی ها
دانلود مداحی های فاطمیه
دانلود مداحی های محرم
دانلود چند مداحی جدید محرم 93
درباره ی حضرت زهرا (س)
دانلود عکس های مذهبی
دانلود عکس های حضرت مهدی
دانلود پوستر های حضرت زهرا
عکس های حضرت زهرا برای کامپیوتر
عکس های حضرت زهرا برای گوشی
مجموعه عکس های فاطمیه قسمت 1
مجموعه عکس های فاطمیه قسمت 2
مجموعه عکس های فاطمیه قسمت 3
بخش نرم افزارها
دانلود برنامه ی صدیقه ی طاهره (س)
دانلود والپیپر زنده ی حضرت زهرا
دانلود برنامه ی باز کردن فایل های فشرده
دانلود برنامه ی دانلود از اینترنت

آفرینش
حضرت زهرا
امام خامنه ای حضرت زهرا بیانات امام خامنه ای در مورد حضرت زهرا
مداحی حاج محمود کریمی نوحه صوتی
نورانی
ایت الله جوادی آملی
شعر
امام زمان
هیئت مداح کربلایی حضرت فاطمه شهرک الوند همدانشماره همراه
فروش وبلاگ ایجاد وبلاگ


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 84
بازدید کل : 423
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

وصیت شهدا

حضرت زهرا علیها‏السلام همراز جبرئیل

نویسنده : MR MohaammaD ):

موضوع : <-CategoryName->


وجود فردی که محدَّث و گوش فرادهنده به حدیث فرشتگان باشد، مورد اتفاق تمامی دانشمندان شیعه و سنّی است و از اختصاصات شیعه شمرده نمی‏شود. مرحوم علاّمه امینی در بحث "المحدّث فی الاسلام" نصوص فراوانی از اهل سنّت ذکر می‏کند که وجود محدّث را پذیرفته‏اند و بر افرادی تطبیق کرده‏اند.(4)

البته شیعه موارد تطبیقی آن را قبول نکرده، مصادیق و جلوه‏های آن را در عترت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و ائمه معصومین علیهم‏السلام می‏داند؛ ولی متون مزبور بیانگر این است که شیعه در مسأله وجود محدّث در اسلام تنها نیست و دیگر فرق اسلامی نیز آن را پذیرفته‏اند. از طرفی، پذیرفتن وجود انسانهایی مورد خطاب فرشتگان به معنای نبوّت و پیامبری نیست. حمران ابن اعین می‏گوید: امام باقر علیه‏السلام به من فرمود که علی علیه‏السلام محدث بود. من آن را برای یاران خویش نقل کردم. آنان پرسیدند: چه کسی با او گفتگو می‏کرد؟ پاسخی نداشتم. به سوی امام باقر علیه‏السلام برگشتم و پرسش را به وی عرضه داشتم.

شیعه در مسأله وجود محدّث در اسلام تنها نیست و دیگر فرق اسلامی نیز آن را پذیرفته‏اند. از طرفی، پذیرفتن وجود انسانهایی مورد خطاب فرشتگان به معنای نبوّت و پیامبری نیست.
حضرت فرمود: فرشته با او سخن می‏گفت. گفتم: منظورتان این است که پیامبر بود؟ حضرت دست خود را حرکت داد و فرمود: خیر، آنان همانند کسانی‏اند که همراه حضرت سلیمان و حضرت موسی بودند و یا مثل ذوالقرنین شمرده می‏شوند.(5)

امام صادق علیه‏السلام نیز در پاسخ به این پرسش می‏فرماید: خیر، پیامبر نیستند. آنها از علمایند، همانند ذوالقرنین در علم خویش.(6)

در اصول کافی، در باب فرق بین رسول و نبی و محدّث، نیز به این مطلب تصریح شده است. امام باقر و امام صادق علیهما‏السلام پس از بیان اینکه امام "محدَّث" و مورد گفتگو و خطاب فرشتگان است، می‏فرماید:
"لقد ختم اللّه‏ بکتابکم و ختم بنبیّکم الانبیاء."

با قرآن کتابهای آسمانی پایان یافت و با حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پیامبری به آخر رسید.(7)
بدین ترتیب، "محدّث" هرگز به معنای نبوّت و پیامبری نیست. دراین راستا امام خمینی قدس‏سره می‏فرماید: البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله .
درباره حضرت صدّیقه در روایات، دو جهت گفتگو مطرح شده است: یکی گفتگو با فرشتگان و دیگری حضور جبرئیل نزد آن حضرت.
حضرت امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: "فاطمةُ بنت رسول اللّه‏ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله کانت محدّثة و لم تکن نبیّة"
فاطمه دختر رسول خدا، محدّثه بود نه پیامبر.
سپس در ادامه توضیح می‏دهد که فاطمه را از این جهت محدّثه نامیده‏اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل می‏شدند و همان گونه که با مریم دختر عمران گفتگو داشتند، با او چنین سخن می‏گفتند: "یافاطمه، خدای متعال تو را پاک گردانید و از میان تمام زنان عالم برگزید." شبی حضرت صدّیقه علیها‏السلام به فرشتگان فرمود: آیا آن زن که از جمیع زنان عالم برتر است، مریم دختر عمران نیست؟ جواب دادند: نه، مریم فقط سیّده زنان عالم در زمان خویش بود؛ ولی خدای تعالی تو را بزرگ بانوان جهان در تمام زمانها از اوّلین و آخرین قرار داده است.(8)
روایتی که امام خمینی از آن یاد کرده، چنین است:
"انّ فاطمة مکثت بعد رسول اللّه‏ خمسةً و سبعین یوماً و قدکان دخلها حزنٌ شدید علی ابیها و کان جبریلُ یأتیها فَیُحْسِنُ عزاها علی أبیها و یُطیّب نفسها و یُخبرها عن ابیها و مَکانِهِ و یُخبرها بما یکون بعدها فی ذُرّیّتها و کان علیٌّ یَکْتُبُ ذالک فهذا مُصحفُ فاطمة."

فاطمه بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بیش از هفتاد و پنج روز زنده نماند. داغ پدر اندوهی سخت بر قلبش وارد ساخته بود؛ به این جهت جبرئیل پی‏در پی به حضورش می‏آمد و او را در عزای پدر تسلیت می‏گفت. خاطر غمین زهرا را تسلّی می‏بخشید و از مقام و منزلت پدرش و حوادثی که بعد از رحلت او بر فرزندانش وارد می‏گردید، خبر می‏داد. امیرمؤمنان علیه‏السلام آنچه جبرئیل می‏گفت به رشته تحریر در می‏آورد. مجموع این سخنان "مصحف فاطمه" را شکل می‏دهد.(9)

این جهت نیز به شأن و منزلت نبوّت ارتباط ندارد؛ زیرا در قرآن کریم از حضرت مریم و سخن گفتن جبرئیل با او یاد می‏کند. با اینکه آن حضرت، پیامبر نبود. امام خمینی در این زمینه می‏نویسد: در قرآن کریم آیاتی هست که دلالت می‏کند بر آنکه اشخاصی که پیغمبر نبودند، ملائکه؛ بلکه جبرئیل را دیدند و با او سخن گفتند. ما نمونه‏ای از آن را اینجا یاد می‏کنیم: "و اذ قالتِ الملائکة یا مریمُ انّ اللّه‏ اصطفیکِ و طهّرکِ وَاصطفیکِ علی نساء العالمین"(سوره آل عمران، آیه 42)

یعنی چون ملائکه گفتند به مریم که خدا تو را برگزیده و پاکیزه کرده و فضیلت داد بر زنهای جهان، پس از آن خدای تعالی حکایت مریم را نقل می‏کند از "آیه 44" بسیاری از حالات عیسی مسیح و معجزات او را ملائکه برای مریم نقل می‏کنند و از غیب به او اخبار می‏دهند؛ و در سوره مریم (آیه 17) می‏گوید: "فارسلناالیها روحنافتمثّل لها بشراً سویّاً"؛ و قضیّه مراوده ملائکه و جبرئیل با مریم در بسیاری از آیات قرآن مذکور است و خبرهایی که از غیب به او دادند، خداوند نقل می‏کند.(10)
آمدن جبرئیل نزد حضرت صدّیقه از عظمت و تعالی روحی و اوج معنوی آن بزرگوار حکایت می‏کند؛ زیرا درباره کیفیّت ایجاد رابطه جبرئیل و فرشتگان با انسان دو نظریّه است. نظریه‏ای که فلاسفه برآن تأکید دارند، این است که می‏گویند: انسان تا در طبیعت و مادهّ است، در حجاب است و نمی‏تواند به ملأ اعلی دست یابد. همین که خود را از معاصی و لذّات و تعلّقات نفسانی آزاد ساخت، نور معرفت و ایمان به خدا و ملکوت اعلی در قلبش تجلّی می‏کند. این نور در بالاترین مرتبه خویش همان جوهر قدسی است که در اصطلاح فلاسفه عقل فعّال و در زبان شریعت نبوی روح قدسی نامیده می‏شود. با ظهور این نور، آنچه در آسمانها و زمینهاست برایش روشن می‏گردد. و حقایق اشیا را می‏بیند، همان گونه که نور مادّی را در صورتی که حجاب نباشد، مشاهده می‏کند. در این زمینه به آیاتی نیز استشهاد شده است؛ برای
تا ظرفیت معنوی و تناسب روحی کامل بین ولیّ الهی و فرشته نباشد، این نزول ممکن نخواهد شد.
نمونه خداوند می‏فرماید:
"و طبع علی قلوبهم فهم لایفقهون"(11)
بر دلهای آنها مهر زده شده، پس آنان چیزی نمی‏فهمند.
"بل ران علی قلوبهم ماکانوا یکسبون"
گناهانی که انجام دادند بر دلهای آنان غلبه کرده است.(12)
پس از آنکه فرد از این حجابها دور شد، باطن او معراج معنوی خویش را آغاز می‏کند؛ سرّ ملکوت بر او آشکار شده، آیات بزرگ خداوند را مشاهده می‏کند. چنانکه خداوند می‏فرماید:
"لقد رأی من آیات ربّه الکبری"(13)
سپس همین روح قدسی در روح بشری و دنیایی‏اش تأثیر می‏نهد. و حقایقی که شهود کرده، در حواس ظاهری مانند بینایی و شنوایی متمثّل و آشکار می‏سازد. بدین ترتیب، شخص حقایق ملکوتی را، که در آن عالم حقیقی خارجی و مشخص است، به صورت محسوس مشاهده می‏کند.(14)
بر اساس این نظریّه، تکامل و عروج معنوی و روحی انسان سبب ارتباط با حقایق ملکوت می‏شود.
نظریّه دوم این است که روح ولیّ یا پیامبر سبب نزول فرشتگان نیست، بلکه خداوند فرشته را مأمور می‏کند در پیشگاه ولیّ خدا قرار بگیرد و مسایل را بازگوید. ظواهر ادّله نیز بر درستی این نظر گواهی می‏دهد. بر اساس این نظریه، تا ظرفیت معنوی و تناسب روحی کامل بین ولیّ الهی و فرشته نباشد، این نزول ممکن نخواهد شد. قرآن کریم در این زمینه می‏فرماید:
"اللّه‏ اعلم حیث یجعل رسالته"
خداوند آگاه‏تر است که پیامبری و رسالت خویش را در کدامین جایگاه قرار دهد.(15)
در شأن نزول این آیه می‏خوانیم که: ولید ابن مغیره می‏گفت: چون ثروتمند هستم و سنّ بیشتری دارم، باید بر من وحی نازل شود.
خداوند متعال می‏فرماید: شایستگی‏ها را خداوند می‏داند. برای این در آیه دیگر صبر و یقین را عامل وصول به مقام امامت معرفی می‏نماید و می‏فرماید:
"و جعلنامنهم ائمّةً یهدون بامرنالمّا صبروا و کانوا بآیاتنایوقنون"
از آنان پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت می‏کنند؛ و این بدان سبب است که آنان صبر پیشه کردند و به آیات ما یقین داشتند.(16)
امام خمینی قدس‏سره در این زمینه می‏فرماید: مسأله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هرکسی می‏آید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می‏خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است. چه ما قایل بشویم به این که قضیّه تنزیل، تنزّل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولیّ است یا پیغمبر است، او تنزیل می‏دهد او را و وارد می‏کند تا مرتبه پایین یا بگوییم که خیر، حقّ تعالی او را مأمور می‏کند که برو و این مسایل را بگو. چه آن قسم بگوییم که بعض اهل نظر می‏گویند. و چه این قسم بگوییم که بعض اهل ظاهر می‏گویند تا تناسب ما بین روح این کسی که جبرئیل می‏آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد امکان ندارد این معنا... . این فضیلت را من بالاتر از همه می‏دانم که برای غیر انبیا علیهم‏السلام آن هم نه همه انبیا برای طبقه بالای انبیا علیهم‏السلام و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کسی دیگر حاصل نشده.(17)
امید آنکه پرتوی از فیض کوثر قرآن صدیقه طاهره، دل و جانمان را روشن سازد و با شناخت هرچه بیشتر آن بانو، گلواژه‏های تقوا و ایمان را در اجتماع خویش متجلّی سازیم.


پاورقیها:
1 ـ تبیان، ش 8، جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، ص 42 و 43.
2 ـ بحارالانوار، ج 22، ص 327.
3 ـ اصول کافی، ج 1، ص 176.
4 ـ الغدیر، ج 5، ص 42.
5 ـ اصول کافی، ج 1، ص 271.
6 ـ الغدیر، ج 5، ص 49.
7 ـ الکافی، ج 1، ص 177.
8 ـ تبیان، ش 8،جایگاه‏زن‏دراندیشه‏امام‏خمینی،ص 42 ؛ بحارالانوار، ج 43، ص 78 و 79.
9 ـ اصول کافی، ج 1، ص 241.
10 ـ تبیان، ش 8، ص 50.
11 ـ توبه، آیه 78.
12 ـ مطفّفین، آیه 14.
13 ـ نجم، آیه 18.
15 ـ انعام، آیه 124.
16 ـ سجده، آیه 34.
17 ـ تبیان، ش 8، جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، ص 42 و 43


برگرفته شده از http://sedighe.ir

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

جمعه 26 دی 1393


مطالب گذشته

·

فروش وبلاگ ارسال در : 1399/02/25 07:51

·

هیئت محبان الزهرا (س) ارسال در : 1398/06/26 14:53

·

آدرس وبلاگ ارسال در : 1389/06/17 10:26

·

لینک کردن سایت شما ارسال در : 1398/06/17 10:20

·

آیه نور و حضرت زهرا سلام الله علیها -5 جلسه تصویری ارسال در : 1394/03/26 22:59

·

فضائل حضرت زهرا (س) – استاد ضیایی / تصویری ارسال در : 1394/03/26 22:58

·

اشراف حضرت زهرا(س) بر پرونده اعمال محبان اهل بیت (ع) ارسال در : 1394/03/26 22:57

·

حضرت زهرا(س) از منظر زنان تازه مسلمان ارسال در : 1394/03/26 22:55

·

دانشنامه فاطمی (س) ویژه اندروید و جاوا ارسال در : 1394/03/26 22:55

·

حضور امام زمان (عج) در روضه حضرت زهرا (س) ارسال در : 1394/03/26 22:52

·

شعری در مورد شب دفن حضرت زهرا (س) ارسال در : 1394/03/26 22:52

·

پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی به شبهه وهابیون ارسال در : 1394/03/26 22:46

·

تحليل جالب آيت الله بهجت از وصيت حضرت زهرا ـ عليهاالسّلام ـ به اين كه شبانه دفن شود ارسال در : 1394/03/26 22:46

·

حضرت فاطمه ی زهرا (س) از زبان آقا امام خامنه ای ارسال در : 1394/03/26 22:27

·

گفتگوی حضرت فاطمه (س) با عزرائیل ارسال در : 1394/03/21 22:00

·

دانلود برنامه ی دانلود از اینترنت ارسال در : 1393/11/14 19:49

·

دانلود برنامه ی باز کردن فایل های فشرده (zip) ارسال در : 1393/11/14 19:42

·

دانلود برنامه ی باز کردن فایل های فشرده ارسال در : 1393/11/14 19:42

·

دانلود مداحی های صوتی مداحان اهل بیت (ع) در محرم 93 ارسال در : 1393/11/14 19:17

·

دانلود والپیپر زنده ی یا فاطمه الزهرا (س) برای اندروید ارسال در : 1393/11/14 19:10

·

دانلود مجموعه عکس های حضرت مهدی برای دسکتاپ ارسال در : 1393/11/14 18:14

·

دانلود مجموعه عکس های فاطمیه قسمت 3 ارسال در : 1393/11/14 18:11

·

دانلود مجموعه عکس های فاطمیه قسمت 2 ارسال در : 1393/11/14 18:06

·

دانلود مجموعه عکس های فاطمیه قسمت 1 ارسال در : 1393/11/14 18:04

·

دانلود عکس های حضرت زهرا برای گوشی ارسال در : 1393/11/14 17:59

·

دانلود عکس های حضرت زهرا برای کامپیوتر ارسال در : 1393/11/14 17:57

·

دانلود پوستر های حضرت زهرا (س) ارسال در : 1393/11/14 17:50

·

دانلود سه مداحی صوتی از حاج محمود کریمی و حاج عبدالرضا هلالی در شب شهادت حضرت فاطمه (س) ارسال در : 1393/11/14 10:15

·

دانلود مداحی تصویری از حاج محمود کریمی برای حضرت ابوالفضل (ع) ارسال در : 1393/11/14 09:48

·

اثرات تسبیحات حضرت فاطمه (س) ارسال در : 1393/11/14 09:43

·

دانلود مداحی تصویری از حاج مجتبی روشن روان (بهترین مداح همدان) در فاطمیه 92 ارسال در : 1393/11/14 09:36

·

دانلود مداحی تصویری کربلایی جواد مقدم در شب اول فاطمیه دوم92 ارسال در : 1393/11/14 09:31

·

دانلود مداحی تصویری از حاج محمود کریمی در ایام فاطمیه 92 ارسال در : 1393/11/14 09:24

·

دانلود مداحی های تصویری حاج محمود کریمی در ایام فاطمیه 93 ارسال در : 1393/11/13 23:03

·

دانلود مداحی های صوتی حاج محمود کریمی در ایام فاطمیه 93 ارسال در : 1393/11/13 22:43

·

ایمان خدیجه ارسال در : 1393/10/26 12:43

·

عمر خدیجه به هنگام ازدواج با رسول‏ اکرم ارسال در : 1393/10/26 12:42

·

کیفیت ازدواج رسول خدا و خدیجه‏‏ کبری ارسال در : 1393/10/26 12:41

·

فضائل خدیجه ام‏ المؤمنین از کتب اهل سنت ارسال در : 1393/10/26 12:41

·

عظمت حضرت خدیجه ارسال در : 1393/10/26 12:40

·

مادر فاطمه سلام الله علیها ارسال در : 1393/10/26 12:39

·

پدر گرانمایه فاطمه سلام الله علیها ارسال در : 1393/10/26 12:39

·

کیفیت رابطه با مردم و خانواده ارسال در : 1393/10/26 12:38

·

تلقی حضرت زهرا (س) از انسان ارسال در : 1393/10/26 12:38

·

نگاه به دنیا و ثروت ارسال در : 1393/10/26 12:37

·

توجه به حیات جاودانه ارسال در : 1393/10/26 12:37

·

دنیا و دنیاطلبان در دیدگاه فاطمه ارسال در : 1393/10/26 12:36

·

حضرت زهرا علیها‏السلام همراز جبرئیل ارسال در : 1393/10/26 12:34

·

فاطمه و ساره، نمونه والای میهمانداری ارسال در : 1393/10/26 12:34

·

نظرات مفسران درباره سوره کوثر ارسال در : 1393/10/26 12:33




ماگوشه نشينان غم فاطمه ايم محتاج عطا و كرم فاطمه ايم هیئت محبان الزهراء (س) شهرک الوند هر هفته شب های دوشنبه با مداحی مداح برجسته استان،کربلایی سعید سخاوتی مراسم زیارت عاشورا برگزار می کند. عزیزانی که می خواهند پیامک های هیئت را دریافت کنند و یا از مکان برگذاری مراسم با خبر شوند شماره همراه خود را به شماره 09350521878 پیامک بزنند.


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان هیئت محبان الزهرا (س) شهرک الوند همدان و آدرس mohebanozahra.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.